Alanya Üniversitesi COVID-19 Dönemindeki Çalışmalar
Uzaktan Öğretim Faaliyetleri
Senkron ve Asenkron Uygulamalar
Üniversitemiz, KOVİD-19 küresel salgın sürecinde alınan tedbirler doğrultusunda senkron ve asenkron olmak üzere online eğitim yoluyla eğitim-öğretim faaliyetlerine devam etmektedir. Üniversitemizde eğitim faaliyetleri, çağın gerekliliklerine paralel yönde 2015-2016 akademik yılında kurulan Açık ve Uzaktan eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinde yürüttüğümüz altyapı çalışmalarımızın bizlere sağladığı avantajla, salgın süreci içinde de öğrencilerimizi mağdur etmeden kesintisiz şekilde devam etmiştir.
Uzaktan eğitim süreci Öğrenme Yönetim Sistemi (Learning Management System -LMS) üzerinden 30.03.2020 tarihinde başlatılmış olup iki hafta boyunca asenkron olarak yürütülmüştür. Asenkron olarak yürütülen dersler, akademik personel tarafından hazırlanan sunumların seslendirilmesi ve bu sunumları destekleyici kaynakların, sistem üzerinden öğrencilerle paylaşılması yoluyla gerçekleştirilmiştir.
Derslerin senkron olarak yürütüleceği eğitim modeline geçiş öncesinde, akademik bölümler bazında düzenlenen anketlerle sistemin etkin bir şekilde yürütülmesi adına öğrenci görüş ve önerilerini içeren veriler anketler vasıtasıyla alınmış, bunun yanı sıra öğrencilerin kendi olanakları ile senkron eğitime etkili şekilde erişim sağlayabilecek altyapı hizmetlerine sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
Bu doğrultuda, derslerin yürütülmesinde senkron eğitime geçişte bir sakınca olmadığı görülmüş ve dersler LMS’ de yer alan çevrimiçi toplantılarla senkron olarak yürütülmeye başlanmıştır. Senkron eğitimleri desteklemek amacı ile gerekli ders materyalleri ve senkron ders sırasında kayıt altına alınmış ders videoları da öğrencilere sunulmaktadır.
Sınav Uygulamaları
Sınav uygulamaları, salgın dönemi öncesinde belirlenmiş akademik takvime büyük ölçüde sadık kalınarak yürütülmeye devam etmektedir. Bu doğrultuda, derslerin teorik/uygulama ağırlığına göre belirlenmiş farklı seçeneklerde değerlendirmeler gerçekleştirilmektedir. Bu doğrultuda;
Dersin yürütücüsü tarafından tanımlanan süre içerisinde eşzamanlı olarak öğrencilerin verilen soruları cevaplaması beklenir.
Öğrencilerden, dersin yürütücüsü tarafından belirlenen tarihe kadar ödev-proje teslimi yapmaları ve sisteme yüklemeleri beklenir.
Uygulamalı dersler için ise öğrencilerden projeyi nasıl gerçekleştirdiklerini anlatan kanıtlar (video, fotoğraf vs.) sunmaları beklenir.
Öğretim Elemanlarına Verilen Online Eğitim
Öğretim elemanlarının sistemi verimli bir şekilde kullanabilmesi adına, üniversitemiz bünyesinde bir destek ekibi oluşturulmuş ve bu ekip aracılığıyla LMS kullanım özelliklerinin anlatıldığı eğitici videolar oluşturup bu videolar üniversitemizin web sayfasına yüklenerek erişime açılmıştır. Söz konusu videolardaki bilgiler doğrultusunda çevrimiçi kılavuz hazırlanmıştır.
Bunun yanı sıra, çevrimiçi sisteme geçişin etkili ve hızlı gerçekleştirilmesi adına, öğretim elemanlarının karşılaşacakları muhtemel sorunlar baz alınarak webinarlar gerçekleştirilmiştir. Söz konusu webinarlar tüm akademik birimlerde İngilizce ve Türkçe olarak gerçekleştirilmiş, eğitime her hangi bir şekilde katılamayanlar için telafi eğitimleri de yapılmıştır.
Öğrencilere Yönelik Bilgilendirme ve Destek Çalışmaları
Web sitemizde Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS) hakkında bilgilendirme duyuruları yapılmış olup, bu duyuruların hazırlanmasında sistemin kullanılması, derslerin yürütülmesi ve sınavların gerçekleştirilmesi gibi konularda öğrencilerden gelebilecek sorular cevaplanmaya çalışılmıştır.
Duyuruların yanı sıra, LMS sisteminin kullanımına ilişkin bilgilendirici videolar hazırlanarak öğrencilere sunulmuştur.
Öğretim elemanlarının sistem kullanımı ile ilgili soru ve problemlerini çözebilmek adına mesaj grupları oluşturulmuş ve sorulan sorulara aynı gün cevap verilmiştir.
Ayrıca, öğrencileri bilgilendirmek ve bu süreçte destek olmak amacıyla bölümlerdeki danışman öğretim elemanları öğrenci grupları oluşturarak öğrencilerin her türlü soru ve sorunlarında destek olmaktadır.
3. AR-GE Faaliyetleri ( Tanı Kitleri/ İlaç ve Aşı Çalışmaları)
Üniversitemizde Tıp ve Sağlık Bilimleri Fakültesi veya benzeri fakülteler bulunmaması sebebi ile, AR-GE çalışmalarına Tanı Kitleri veya aşı çalışmaları ile destek sağlanamamaktadır.
Ancak, KOVID-19 tehdidi altındaki dünyamızda , ulusal ve uluslararası turizmin yoğun olduğu bir bölge olan Alanya’nın, otelleri ve turistik tesisleri yanında sosyal yaşamıyla da, bu tehdidin kontrol atında tutulduğu hatta mümkün olduğunca bertaraf edildiği güvenli bir bölge olarak hizmet vermeye devam etmesinin sağlanmasına yönelik çalışmalar yapılması, üniversitemizin topluma hizmet anlayışı içerisinde planlanmaktadır.
5.Bilgilendirici Toplantılar, Webinarlar, Dijital Ortamda Toplantılar
Madde 1’de belirtildiği üzere akademik personelimize LMS sistemine ilişkin Webinarlar düzenlenmiştir. Salgın sürecinde uzaktan eğitimle ilgili olarak ne gibi önlemler alındığı ve nasıl bir yol izleneceği öğretim elemanlarına aktarılmıştır.
Bu süreçte üniversite senatosu, üniversite yönetim kurulu, enstitü ve fakülte kurulları nın düzenlediği toplantılar dijital ortamda gerçekleştirilmiştir. Salgın süreciyle ilgili toplantılarda alınan kararlar web sitemizde duyurulmuştur.
8. Topluma Hizmet Uygulamaları (Dijital ortamda psikolojik destek vb.)
Üniversitemizde öğrencilerimiz ve personellerimize salgın öncesinde olduğu gibi salgın sırasında da Psikolojik Danışma Hizmeti verilmeye devam etmektedir. Bu hizmet salgın sırasında dijital ortam üzerinden verilmeye başlanmıştır.
9. Salgın Sonrasında Uzaktan Öğretim Faaliyetlerine İlişkin Planlamalar ve Yeni Düşünceler
Salgın sonrasında sosyal mesafenin korunması yanında, eğitim öğretimin sağlık Bakanlığı ve Bilim Kurulu’nun önereceği standartlara uygun olarak yapılması için gerekli önlemler öncelikle alınacaktır. Bu doğrultuda; öğrencilerin barınma mekanları ve şartları, ulaşım bağlantıları yanında; yüz yüze eğitime yönelik olarak, müfredat doğrultusunda mevcut sınıf kapasiteleri, haftalık ve günlük ders çizelgeleri, kütüphane ve çalışma mekanları, laboratuvar ve atölye ortamları, yemekhane hizmetleri , öğrenci kulüpleri, kültür ve sanat faaliyetleri vb. ortam ve hizmetlerle ilgili gerekli düzenlemeler yapılacaktır.
Salgın ortamında yüz yüze eğitimin sakıncaları nedeniyle yüz yüze eğitim durdurulmuş, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de her düzeydeki eğitim kurumlarında eğitimin uzaktan sürdürülmesi yoluna gidilmiştir. Oldukça hızlı ve hazırlıksız başlamakla birlikte bir ayı geçen uygulama sonrasında üniversitemiz öğrenci ve öğretim elemanlarının büyük bir bölümünün derslerini uzaktan eğitim yoluyla devam ettirmek için istekli olduklarına ilişkin veriler elde edilmiştir.
Bu doğrultuda, salgının sosyal yaşama etkilerinin hafiflemesi beklentileri çerçevesinde 2020-2021 Akademik Yılı Güz döneminden itibaren , üniversitemizde de uzaktan eğitimin daha yaygın ve etkili uygulanması için bir Dijital Stratejik Plan oluşturulması için çalışmalara başlanmıştır. Üniversitemizde daha önceden başlatılmış olan dijital uygulamaların uzantısı olarak, çevrimiçi öğrenmenin bütünsel bir şekilde uygulanması için donanım, yazılım ve uzman personel planlaması yapılarak müfredat, bölüm ve sınıflara göre öğrenci sayıları vb. bilgiler ışığında güz dönenimden itibaren strateji kapsamındaki eylemler uygulamaya başlanacaktır.